Waarom scoren Steinerstudenten minder goed in hoger onderwijs? Is didactische aanpak naïef?

Men klaagt hier aan dat in de Steinerscholen leerlingen minder goed scoren op de cognitieve vaardigheden en dat ze dus ook minder goed scoren in het hoger onderwijs. Dit komt door het verschil van aanpak. In Steinerscholen vinden ze niet dat kinderen vaten vol kennis moeten zijn, gestuurd door de prestatiegerichte samenleving waarin we ons bevinden. Heel de scholen zijn opgebouwd vanuit leerlinggericht leren.

Ik heb gemerkt dat er een zeer negatief beeld hangt rond Steinerscholen. Ik vind net het leerlinggericht werken een meerwaarde in het onderwijs en ik verafschuw het prestatiegerichte onderwijs dat je eigenlijk overal vindt. Ik wil altijd kunnen vertrekken vanuit de leerlingen en hen echt wel laten werken, maar daarbij hou ik rekening met hun interesses en hun niveau. Ik heb zelf al een aanbieding gekregen om in de Steinerschool van Lier (zie foto) te gaan lesgeven als Woordleerkracht. Ik zou het fantastisch vinden om in een de Steinerschool als woordleerkracht les te geven. Ik vind persoonlijk dat je soms meer bereikt door leerlinggericht te werken dan prestatiegericht. Dus ja, ze zullen waarschijnlijk minder scoren op de cognitieve vaardigheden, maar scores zijn slechts momentopnames. Ik ben ervan overtuigd dat vaardigheden bijbrengen op lange termijn hen beter helpt om zich te integreren op de werkvloer.

Bron:

VRT NWS. (2022f, mei 13). Waarom scoren Steinerstudenten minder goed in hoger onderwijs? Is didactische aanpak naïef? vrtnws.be. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/kijk/2022/05/13/tza-steineronderwijs-svo-arvato_48860050/

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Maak jouw eigen website met JouwWeb