Boeken

Het achterhuis - Anne Frank

Anne Frank hield van 12 juni 1942 tot 1 augustus 1944 een dagboek bij. Z schreef haar brieven alleen voor zichzelf, tot ze in de lente van 1944 op de radio de minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen in ballingschap, Bolkestein, haarde spreken. Hij zei dat na de oorlog alle getuigenissen van het lijden van het Nederlandse volk onder de Duitse bezetting verzameld en openbaar moesten worden gemaakt. Als voorbeeld noemde hij onder meer dagboeken. Onder de indruk van deze redevoering besloot Anne Frank na de oorlog een boek te publiceren. Haar dagboek zou daarvoor als basis dienen.

Lees meer »

Het meisje en de soldaat - Aline Sax

Een blind meisje woont met haar mama en tante in een herberg. Ze houdt ervan om buiten op een bankje te zitten. Op een dag snuift ze een onbekende geur naast zich op. Een Afrikaanse soldaat zit naast haar op het bankje. Hij verteld over zijn land, zijn vrouw en kind. Het meisje vertelt over haar papa aan het front. Op een dag komt de soldaat niet meer naar het bankje. Het meisje gaat in paniek naar hem op zoek...

Lees meer »

Het Italiaanse meisje - Lucinda Riley

Rosanna is nog maar elf jaar als ze de man die haar leven zal veranderen voor het eerst ontmoet. Ze ziet operastudent Roberto in het café van haar ouders in Napels en is op slag verliefd. Als ze gevraagd wordt een lied te zingen, is Roberto zo onder de indruk van haar stem dat hij Rosanna ervan overtuigd dat ze net als hij een grootse toekomst in de opera heeft.

Lees meer »

(Kranten)artikels

Minister Weyts wil kwaliteit onderwijs verbeteren met bindende proef voor beginnende leerkrachten

Minister Weyts vindt dat het onderwijs is aan het achteruitgaan. Uit een onderzoek van enkele dagen geleden werd het terug duidelijk dat leerlingen slechter scoren op wiskunde. Hij wilt dit aanpakken door de lat hoger te gaan leggen, maar hij wilt daarnaast ook werken aan de leerkrachtenopleiding. Het in namelijk belangrijk om degelijke mensen af te leveren als leerkracht dus gaat hij een toegangsproef invoeren om de leerkrachtenopleiding binnen te geraken.

Lees meer »

Waarom scoren Steinerstudenten minder goed in hoger onderwijs? Is didactische aanpak naïef?

Men klaagt hier aan dat in de Steinerscholen leerlingen minder goed scoren op de cognitieve vaardigheden en dat ze dus ook minder goed scoren in het hoger onderwijs. Dit komt door het verschil van aanpak. In Steinerscholen vinden ze niet dat kinderen vaten vol kennis moeten zijn, gestuurd door de prestatiegerichte samenleving waarin we ons bevinden. Heel de scholen zijn opgebouwd vanuit leerlinggericht leren.

Lees meer »

De feedbackcyclus via Google classroom: een ontdekking!

Tijdens de lockdown moest het onderwijs over het algemeen nieuwe manieren uitzoeken om hun lessen over te brengen naar de leerlingen. Ze moesten manieren bedenken om de leerlingen aan het werk te zetten en te evalueren. Hiervoor werden dan allemaal verschillende tools voor voorzien. Eén van die tools was Google classroom. De meeste leerkrachten waren blij dat ze na de lockdown terug voor de klas konden staan en niet meer naar alle virtuele tools moesten kijken, maar sommige leerkrachten hebben de voordelen ingezien van deze tools. Zo kan Google classroom nu nog steeds worden gebruikt als een tool om de volledige feedbackcyclus bij te houden. Hiermee wordt bedoelt dat je op hetzelfde platform de opdrachtomschrijving met de verwachtingen, de opdracht zelf en de evaluatie kan plaatsen en opvolgen. Dit tool kan dus heel gemakkelijk worden ingezet ten voordele van de digitalisering.

Lees meer »

Cultuurevenementen

Er was eens...Beethoven

In hun nieuwe voorstelling, ‘Er was eens … Beethoven !’,  speelt  het Ensor Strijkkwartet enkele hoogtepunten uit het imposante strijkkwartet oeuvre van Beethoven en combineert dit met een keuze uit de literaire wereld van het sprookje. Net zoals Beethoven vertellen sprookjes verhalen waarbij de fantasie, verwondering , verrassing en dramatiek wezenlijke kenmerken zijn.

Lees meer »

Vuur/toren - Laika

Drie vuurtorenwachters houden een licht brandend in een toren. Aan de rand van de woeste oceaan, in weer en wind, werken ze met gevaar voor eigen leven. Alleen maar om anderen veilig thuis te brengen. Maar wat als het licht sputtert en dooft? Wie loodst hen naar een veilige haven als de wereld hen vergeten is? Hoe lang houd je het vuur brandend in je hart als iedereen je heeft verlaten?

Lees meer »

Reality check

Ik heb verschillende stappen gezet waardoor ik kan zeggen dat mijn culturele blik is verruimd, maar ik heb stappen gezet in het vakgebied waar ik al goed in was. Ik heb het namelijk over voorstellingen in het algemeen. Ik ben in de afgelopen drie maanden naar tien verschillende voorstellingen gaan kijken. Ik heb kindervoorstellingen gezien, klassiekers en samenwerkingsprojecten. Ik ben van alles een beetje gaan kijken gewoon om mijn eigen blik te verruimen. Zulke voorstellingen zijn namelijk voor mij een bepaalde vorm van therapie. Als ik niet meer naar toneel kan kijken, dan ga ik er oprecht aan onderdoor omdat dat soms nog het enige is waar ik schoonheid in kan vinden. Dit klinkt nu ongelooflijk hard, maar het spijtig genoeg wel waar. Ik heb zelf ook veel meer toneelprojecten aangenomen, gewoonweg omdat ik wil bezig zijn met hetgeen waar ik goed in ben. Ik ga tussen augustus en december bijvoorbeeld elke maand tijdens bepaalde weekends een voorstelling spelen. Dit is voor mij een vorm van escapisme die ik wil leren kennen aan mijn medeklasgenoten. Ik ben al super blij dat ik enkele collega's had kunnen overtuigen om te komen kijken naar mijn voorstelling. Ik nodig ook vaker anderen uit om met me mee te gaan kijken naar voorstellingen en telkens zeggen ze hetzelfde: "Dat was echt goed, ik zou het meer moeten gaan doen!"

Doordat ik zo hard heb gefocust op die voorstelling, heb ik mijn andere culturele verrijkingen een beetje in het water laten vallen. Ik heb heel weinig gelezen en dat vind ikzelf vervelend want ik lees heel graag. Ik heb enkel de drie bovenstaande boeken gelezen, meer niet en dat zou eigenlijk niet mogen als toekomstig leerkracht Nederlands. Je merkt het trouwens aan alles dat ik minder lees, want ik begin terug meer onoplettende spellingsfouten te maken. Als ik namelijk vaak iets lees, maak ik er minder fouten op, maar dan is het wel noodzakelijk om het in ere te houden en voldoende te lezen. Ik ga dus voor mijn laatste portfolio volgend jaar proberen naast de verplichte lectuur nog andere werken te lezen. Ik wil er wel bij vermelden dat ik mijn voorkeuren minder volg. Ik sta meer open voor andere of uitdagende literatuur. Andere literatuur voor mij is Lucinda Riley en uitdagende literatuur is zoiets als De Bourgondiërs van Bart Van Loo. Dit boek wil ik heel graag tijdens de zomervakantie uitlezen. Ik probeer meer op zulke boeken te focussen omdat ik vorige keer de feedback kreeg dat ik het mij te gemakkelijk had gemaakt, door te veel mijn eigen voorkeuren te volgen. Dat doe ik nu dus niet meer.

Tot slot wil ik nog iets zeggen over de actualiteit. Ik volg elke dag de actualiteit op, zeker als ik moet lesgeven. Ik vind het namelijk heel belangrijk om de leerlingen mediabewust te maken. Alle artikels die ik altijd kies zijn vrij recent tegen de deadline gekozen. Dit doe ik expres omdat ik vind dat je voor het actueelste nieuws moet gaan bij een cultuurportfolio. Ik kon de uitspraken van minister Weyts echt niet laten liggen. Ik wilde er persé op kunnen reageren en toevallig viel dat artikel gelijk met de deadline van de opdracht. Dan is dat maar zo.

Dus concreet is mijn toekomstplan: meer lezen, evenveel voorstellingen zien en meer mensen overtuigen om mee te komen kijken en tot slot de actualiteit blijven volgen ten voordele van de lessen die ik erover kan geven.

Reacties