Kijken en luisteren naar jeugdboeken: films, podcasts en strips als opstap naar een hogere leesmotivatie.

Dit artikel gaat over de manieren waarop we, als leerkrachten, jongeren kunnen motiveren om meer te lezen. Het artikel is gebaseerd op een studie van enkele afgestudeerde bachelors aan de Arteveldehogeschool. Zij hebben hun eindprojecten gedaan over dit onderwerp omdat de jongeren veel te vaak tegen het lezen opkijken en enkel lezen 'omdat het moet'. Zij hebben naar manieren gezocht om studenten terug te motiveren om te lezen door hedendaagse media te gebruiken.

 

Men sprak eerst over podcasts. Er zijn drie verschillende soorten van podcasts om de leerlingen te motiveren: de conversatiepodcasts, de verhalende podcasts en de repurposed content-podcast.
Bij een conversatiepodcast gaan twee of meerdere presentatoren over een bepaald onderwerp een gesprek voeren. Om in het thema van leesbevordering te blijven, gaan ze het hier dus hebben over boeken. Het kunnen als een soort ingesproken recensies in discussievorm worden beschouwd. Dit zou al een goed voorbeeld zijn van een creatieve verwerking van een boekenopdracht.

 

Een variatie hierop is de verhalende podcast. Hier wordt minder gefocust op de boeken beoordelen, maar eerder op het voorlezen van het verhaal. Deze vorm van podcasts kunnen ook gebruikt worden tijdens het les geven over een bepaald onderwerp. De podcast van De Bourgondiërs bijvoorbeeld kan geïntegreerd worden in de lessen geschiedenis

 

Tot slot hebben we nog de repurposed content-podcast. Dit zijn podcasts die kunnen worden ingezet om een bestaande inhoud in een podcastvorm om te zetten. Dit zou kunnen gebruikt worden als het aanbieden van zelfstudie of extra ondersteuning voor leerlingen die niet goed konden volgen tijdens de les. Deze leerlingen kunnen dan via deze podcast thuis de leerstof extra inoefenen.

 

Je kan ook werken met beeldmateriaal dat de les ondersteunt. Je kan zoiets bijvoorbeeld inzetten als je de narratieve aspecten uitlegt van verhalen. Met duidelijk beeldmateriaal zijn leerlingen al veel sneller gemotiveerd en kunnen ze beter volgen omdat ze zich letterlijk een beeld kunnen vormen bij de theorie.

 

Tot slot had men het over verfilmde jeugdliteratuur of vlogs. Een vlog zou ook een creatieve verwerking kunnen zijn van een boekenopdracht en door vlogs raken leerlingen al vaak meer geïnspireerd om te lezen. Leeftijdsgenoten hebben namelijk veel invloed op elkaar, zien ze dus leestijdgenoten boeken promoten gaan zij sneller ook die boeken beginnen lezen. 

Er bestaat dus ook zoiets als verfilmde literatuur. Dit kunnen bijvoorbeeld boekentrailers zijn. Trailers zijn zeer populair bij films en ze horen bij de leefwereld van jongeren. Daarom gaan ze nu vaker en vaker ook trailers maken voor boeken. Hierdoor gaan leerlingen ook sneller geïnspireerd geraken om deze boeken te lezen.

Inspiratiebron voor leesbevordering

Ik vind de artikels van FONS allemaal heel interessant. Ze staan boordevol goede tips om een goede leerkracht Nederlands te zijn. Ik heb maar één van de vele artikels eruit gehaald, dat ik persoonlijk één van de meest interessante vind. Ik heb dit artikel gekozen omdat ik het zelf heel moeilijk vind om de jeugd te laten lezen. Hoe kan je zomaar iemand zin geven in om iets te doen? Dat is al een moeilijke opgave en als het dan ook nog eens om een onderwerp gaat dat helemaal niet meer populair is bij de doelgroep is dit bijna onbegonnen werk. Ik wist zelf nooit hoe ik daaraan moest beginnen om jongeren aan te zetten tot lezen, al vind ik het heel belangrijk dat jongeren lezen. Lezen heeft namelijk niet enkel een ontspannende functie. Lezen heeft een informatieve, emotieve, zingevende, creatieve, esthetische en zelfs taalontwikkelende functie. Deze functies worden vaak vergeten, maar dit bewijst dat lezen veel belangrijker is dan het lijkt. Ik wil nu er wel even bijzeggen dat ik zelf het belang van lezen heel laat zag, ik vond lezen wel leuk, maar zag dit enkel als tussendoortje. Door de opleiding ben ik al wijzer geworden en weet ik dat lezen echt noodzakelijk is in de ontwikkeling van jongeren.

 

Door dit artikel heb ik inspiratie gekregen om enkele creatieve boekenopdrachten te maken. Ook heb ik inspiratie gekregen over hoe ik de lessen op een interessante manier kan aankleden voor de leerlingen. Ik vind dat het namelijk al heel veel helpt als je de lessen van leerlingen op hun niveau kan brengen. Het is ook belangrijk om rekening te houden met de beginsituatie van de leerlingen. Er zijn namelijk de leerlingen die veel lezen, er zijn andere leerlingen die enkel lezen 'omdat het moet'. Op deze laatste groep zou ik zeker met deze creatieve opdrachten willen focussen om ervoor te zorgen dat de leerlingen uit zichzelf soms een boek vastnemen in plaats van een gsm, dan zou ik al veel hebben bereikt geloof ik.

Bron: 
BOLLAERT, T., Kijken en luisteren naar jeugdboeken: films, podcosts en strips als opstap naar een hogere leesmotivatie. FONS, jrg. 6, nr. 2, november 2020, blz. 20 - 23. (https://www.dropbox.com/s/77ko8hfkzssxged/Fons%2012.pdf?dl=0

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Maak jouw eigen website met JouwWeb