Helft van de leerlingen heeft leerachterstand:' Je sluit scholen niet ongestraft'

GO! en de Arteveldehogeschool hebben beide bevragingen gedaan bij scholen en leerkrachten. Uit die bevragingen kunnen we niet één exact cijfer op de leerachterstand van de jongeren plakken, maar uit deze bevragingen blijkt wel dat iedereen er sterk van overtuigd is dat er een leerachterstand is.

 

GO! bevroeg 350 scholenteams. In het gewoon basisonderwijs schat men de leerachterstand van bijna één op de vier leerlingen groot tot zeer groot. In het gewoon secundair onderwijs is dit één op de vijf en bij het buitengewoon onderwijs is dit nog erger gesteld, daar gaat het om een grote tot zeer grote leerachterstand bij twee op de drie leerlingen.

De oorzaak van deze leerachterstand is te wijten aan het feit dat niet alle leerlingen even zelfredzaam zijn en dus kennis die wordt aangeboden misschien niet altijd verworven is. Dan komt er nog eens bij de de leerachterstand ook te wijten is aan het zelfvertrouwen van de leerlingen: leerlingen hebben meer faalangst.

 

Ook de Arteveldehogeschool deed onderzoek via de Teacher Tapp waar leerkrachten bevragingen konden invullen over hun visie op de leerachterstand. 
Uit de resultaten bleek dat 62% een achterstand al ziet bij de leerlingen en dat er maar liefst 34% van die 62% denkt dat ze de leerachterstand niet meer kunnen wegwerken. 60% vreest dan weer dat ze niet of in mindere mate rond zullen geraken en nog eens 16% zegt zeker te weten dat het niet zalom lukken. Dit is ook de reden waarom Ben Weyts er zo op hamert dat de scholen zoveel mogelijk moeten open blijven.

Mijn reflectie

Ik vond dat het noodzakelijk was om één van de artikels over het onderwijs rond Corona er in te steken. Corona heeft ons leven namelijk zo sterk bepaald dat het niet zomaar in de wind kon geslagen worden. Corona zal ons leven nog steeds blijven bepalen als we dit artikel gaan bekijken. Ik ben er namelijk sterk van overtuigd dat er effectief een leerachterstand is bij de jongeren. Ik kan uit ervaring spreken omdat het zelfs voor de zesdejaars van mijn klas soms moeilijk was om zich te blijven motiveren voor school. Dus dan moet dit voor het basisonderwijs en lager middelbaar al zeker moeilijk zijn. Ik kan ook meespreken over het buitengewoon onderwijs. Mijn broer zit namelijk in het buitengewoon onderwijs. Ik weet dat deze school er alles aan deed om de leerlingen te motiveren door een YouTubekanaal op te richten en daar lessen op te posten op hun niveau. Ik kan met overtuiging zeggen dat het al moeilijk is voor mijn broer om zich vijf minuten te focussen op een bepaalde activiteit, laat staan een YouTubefilmpje. Dus voor mijn broer was de periode van lockdown een soort langgerekte vakantie van 3 à 4 maanden waar hij zo goed als niets anders heeft kunnen doen dan binnenzitten. Als ik dan uit de cijfers hoor dat er een grote tot zeer grote leerachterstand zal zijn bij deze kinderen dan kan ik dit enkel beamen.

 

Ik denk dan vaak hoe ik het zou hebben aangepakt...niet anders dan hoe mijn leerkrachten het hadden aangepakt. Soms een ingesproken powerpoint, zoveel mogelijk nog samenkomen om lessen te geven, vragen te stellen of lessen te overlopen en zeker die live-sessies ook organiseren waar de leerlingen hun emoties en prikkels kunnen uitten dat ze toch nog enige vorm hebben van contact. Ik ben ervan overtuigd dat we dit allemaal wel hebben geleerd uit deze periode. 

 

We hebben natuurlijk ook nieuwe vormen van lesgeven ontdekt waar we vroeger nooit zouden hebben aan gedacht. Ik vind dat we werkvormen zoals powerpoints inspreken als presentatie, vlogs maken of blogs schrijven moeten voortzetten. Waarschijnlijk werden deze werkvormen al wel gebruikt in de hogescholen en universiteiten, maar ik vind dat het middelbaar onderwijs hier nu ook van moet blijven gebruik maken. Dat is nu eenmaal een deel van de evolutie en de modernisering van het onderwijs.

GORDTS, GALLE, P. C., Helft van de leerlingen heeft leerachterstand:' Je sluit scholen niet ongestraft'. internet, De Morgen, 30 november 2020.
(https://www.demorgen.be/nieuws/helft-van-de-leerlingen-heeft-leerachterstand-je-sluit-scholen-niet-ongestraft~b6b02ee9/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F)

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.