10 tips voor onderwijs Nederlands online

Hierbij geeft Fons ons tien tips/ mogelijkheden die leerkrachten Nederlands kunnen gebruiken om meer uit hun lessen Nederlands te halen. 

Dit zijn de 10 tips van het artikel:

  1. Start met een check-in
  2. Spreekoefening met een persoonlijke touch
  3. Maak ruimte voor uitwisseling
  4. Gebruik de chat om schrijfvaardigheid te oefenen
  5. Digitaal prikbord
  6. De hele groep activeren
  7. Bookwidgets
  8. Classcraft
  9. Plot26
  10. Houd het klein maar fijn

Mijn reflectie

Ik had veel verwachtingen bij het artikel omdat ik het zelf heel moeilijk vind om in te schatten hoe ik het best een virtuele les zou geven. Ik vind het een heel frustrerende gedachte om les te geven achter een scherm. Ik had het artikel dus gekozen om goede doordachte tips te vinden om een goede virtuele les Nederlands te kunnen geven. Spijtig genoeg ben ik dik teleurgesteld want de tips die ze in dit artikel geven daar kan iedereen opkomen.

Als we al gaan kijken naar de eerste tip gaat het gewoon over vragen hoe het met alle leerlingen gaat. Elke leerkracht met een hart zou dit automatisch doen zonder de tip te hoeven lezen. De tweede tip is ook te voor de hand liggend. Hier zegt men dat leerlingen hun spreekopdrachten kunnen aankleden met een persoonlijke 'touch' nu ze thuis zijn. In bijna elke spreekopdracht die ik ooit heb gegeven zit mijn persoonlijke 'touch'. Ze zouden beter een platvorm aanbieden waar iedereen een spreekopdracht kon opladen om vervolgens elkaars spreekopdracht te kunnen beoordelen als een soort peerevaluatie. De derde tip is ook voor de hand liggend. Natuurlijk moet je als leerkracht ruimte maken voor uitwisseling. Dat ligt aan de basis van inductief leren. Als je de studenten de leerstof aan elkaar laat uitleggen, leren ze zelf van de leerstof.

De vierde tip vind ik gewoonweg geen goede tip. Je kan niet aan de hand van een berichtje iemands schrijfvaardigheid aanleren. Je kan deze leerling enkel wijzen op het feit dat hij op zijn taal moet letten. De vijfde tip is wel een goede tip. Hierbij wordt het programma Padlet geïntroduceerd en dit is een goed programma. Ook tip zes die gaat over het gebruik van een Mentimeter is een aanrader. Tip zeven is ook een goede tip, omdat ikzelf nog nooit had gehoord van Bookwidgets. Ik was geïntrigeerd door tip acht, door het gebruik van classcraft, maar blijkbaar moet je een podcast luisteren om te weten te komen wat classcraft precies is. Daar ga ik eerlijk gezegd mijn tijd niet insteken. Tot slot is tip negen nog een goede tip. Ik had ook nog nooit gehoord van plot26, maar het klinkt zeer interessant. Tip 10 is niet eens interessant om te vernoemen.

Ik kan dus concluderen dat ik veel verwachtingen had bij dit artikel maar dat ik tijdens het lezen van het artikel zeer teleurgesteld was. Ze doen namelijk precies of ze een heel onderzoek hebben gedaan rond de kwaliteit van de tips en hebben geleerd uit de praktijk welke werken en niet werken. Ik kan u verzekeren dat ik op een halfuurtje dezelfde tips zou hebben gevonden. De enige tips die ik eigenlijk nuttig vond, waren de verschillende sites en leerplatvormen die werden voorgesteld. Ik ben zeker eens van plan deze leerplatvormen te verkennen en misschien kan ik in de toekomst deze leerplatvormen zelf integreren in mijn lessen.

 

Ik wil hierbij wel even een afzonderlijke vraag stellen: als jullie wel nuttige tips hebben om virtuele lessen interessanter te maken voor de leerlingen, mogen jullie altijd deze tips delen via 'reacties'.

Bron:

Rijckaert, H. (2021). 10 tips voor onderwijs Nederlands online. Fons, 6(3), 10–11. https://frisonderwijsnederlands.files.wordpress.com/2021/02/fons_6_3_rijckaert.pdf

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Maak jouw eigen website met JouwWeb