Hoe moeten scholen dit jaar delibereren? 'Spring niet te kwistig om met B- en C-attesten'

Door de crisis leven we niet in een normale tijd. Dit is niets nieuws. We moeten er alleen nog meer rekening  mee houden dat vele leerlingen niet het ideale studietraject nu afleggen. De meesten volgen virtueel les, maar hoeveel is er van deze informatie bij de leerlingen opgeslagen? Soms geven leerkrachten nog tegen het examen een pakketje zelfstudie mee, krijgen leerlingen dit allemaal verwerkt? 

Het is een feit dat leerlingen in deze tijden minder goed presteren omdat ze minder mogelijkheden hebben om hun kwaliteiten tot uiting te brengen. Dan is er natuurlijk de vraag wat scholen gaat doen als leerlingen effectief geen goed eindresultaat hebben. Houden scholen rekening met deze bijzondere situatie waarin we nu leven of gaan ze de leerlingen beoordelen zoals ze altijd doen, alsof het een normaal jaar was?

Mijn reflectie...

Ik heb dit artikel gekozen omdat ikzelf tijdens mijn laatste jaar veel rond dit thema zat te piekeren. Ik was een van de leerlingen die zijn best deed, alle taken maakte, alle zelfstudie in orde bracht, maar ik had wel het gevoel dat ik niets leerde. Ik merkte ook dat mijn medeleerlingen hetzelfde gevoel hadden. We kregen al een lichte stress bij de gedachte dat we niets hadden opgeslagen en de examens niet zouden aankunnen. Gelukkig viel alles goed op zijn pootjes terecht.

 

Nu ik leerkracht in opleiding ben heb ik hier een bredere kijk op. Het is niet zo simpel iemand gewoon een A-attest te geven. Er komt veel meer bij kijken en docenten houden met veel meer rekening. Zo houden ze bijvoorbeeld ook rekening met de moeite die je zelf hebt gedaan voor het vak. Als leerkrachten zien dat je goed je best hebt gedaan, maar door omstandigheden (Covidcrisis) toch een slecht punt behaalt, gaan leerkrachten je niet direct laten vallen. Dit staat trouwens ook zo in de tekst: als leerkrachten merken dat leerlingen het wel perfect zouden halen in normale omstandigheden dan worden de slechte resultaten gewoon gedelibereerd en ontvangt men toch een A-attest. 

 

Ik vind dit wel een goed punt aan de leerkrachtenopleiding. Ik heb een veel breder beeld gekregen op bepaalde onderwerpen zoals het beoordelen van leerlingen. Als je twee verschillende visies met elkaar vergelijkt wordt je eigen visie veel breder. 

Bron:

Peuteman, A. (2021, 4 mei). Hoe moeten scholen dit jaar delibereren? “Spring niet te kwistig om met B- en C-attesten”. Site-Knack-NL.
https://www.knack.be/nieuws/onderwijs/hoe-moeten-scholen-dit-jaar-delibereren-spring-niet-te-kwistig-om-met-b-en-c-attesten/article-longread-1730295.html?cookie_check=1622532172

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.