OESO: 'Leerlingen die meest met computer werken, hebben slechtste resultaten'

Kort samengevat wordt er in het artikel beschreven dat leerlingen die vaak achter de computer zitten lagere resultaten scoren dan leerlingen die niet vaak achter de computer zitten. Landen die aanzienlijk investeren in ICT in het onderwijs maken "geen enkele opvallende verbeteringen" in bijvoorbeeld PISA-resultaten, die de lees- en wiskundevaardigheden test van 15-jarigen.

Ik vind dit een heel interessant artikel omdat wij aan onze opleiding veel moeten werken rond ICT-integratie om mee te gaan met onze tijd. Ik heb het persoonlijk nooit een goed idee gevonden om te veel computers te laten integreren tijdens de les. Er moet een gezonde verdeling zijn tussen het werken met papier en het werken met de computer. Het is een feit dat we mee moeten gaan met onze tijd, maar we moeten ook wel logisch leren nadenken. Als we enkel met computers gaan leren werken, deint ons onderwijssysteem af naar een dystopie waarbij we enkel nog kortzichtige leerlingen afgeven voor de arbeidsmarkt.

Eerst en vooral zullen er vele vaardigheden en opdrachten wegvallen als we uitdeinen naar een overmatig gebruik van computers. Leerlingen zullen namelijk niet meer kunnen schrijven. Vroeger was het de norm om kalligrafisch te leren schrijven. Als de leerlingen als maar vaker met de computer gaan werken, gaan ze uiteindelijk niet meer fatsoenlijk kunnen schrijven, meer nog, hun schrijfvaardigheid zal achteruit gaan. Ik werd altijd door mijn leerkrachten verplicht om voor taalvakken opstellen te schrijven bij het inoefenen. Hierdoor leerden we niet enkel de morfologie en syntaxis te onthouden, maar we leerden het ook effectief te gebruiken. Om het symbolische te zeggen: het zat niet enkel in ons hoofd maar ook in onze handen.

Daarnaast is het internet ook de parasiet van kortzichtigheid en anti-creativiteit. Je zou dan nog kunnen zeggen: "Op het internet vind je toch ongelooflijk veel manieren om probleemoplossend te denken of creatief te zijn?" Ja, natuurlijk, maar herlees die opmerking even: op het internet "vind je"... Wij zijn aan het afstevenen naar de "zoek het op"-samenleving. Er zijn effectief al mensen op het internet aan het pleiten dat scholen kortzichtig zijn omdat ze de leerlingen nog verplichten om leerstof van buiten te laten leren. Waarom zou je dat doen als je alles gewoon in minder dan een minuut kan opzoeken? Als je zo'n uitspraken op het internet plaatst, bewijst dit voor mij enkel dat je niets hebt geleerd van school en dus zelf kortzichtig bent.

Ik wil hierbij kort samenvatten dat ik het integreren van computers tijdens de les oké vind, want het lijkt nu of ik computergebruik veracht. Ik veracht enkel de mentaliteit die we nu hebben. We mogen niet enkel afgaan op de gemakzucht die het internet met zich meebrengt. Daarom pleit ik ervoor om een stapje terug te zetten in de evolutie en terug meer te werken met pen en papier zeker voor taalvakken.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.