Nog altijd kampen meer jonge mensen met psychologische klachten dan vóór corona: "De pandemie heeft een groep over de rand geduwd"

Het aantal jonge mensen dat met depressieve gevoelens kampt, is nog altijd dubbel zo hoog als voor de coronacrisis. Dat blijkt uit een groot internationaal onderzoek van de OESO, de Organisatie voor de Economische Samenwerking en Ontwikkeling. "We zien een duidelijke nasleep van de pandemie", zegt pedagoog Pedro De Bruyckere. 

 

 

 

 

 

Nws, V. (2022b, december 6). Nog altijd kampen meer jonge mensen met psychologische klachten dan vóór corona: “De pandemie heeft een groep over de rand geduwd”. vrtnws.be. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/12/06/er-kampen-meer-jongeren-met-psychologische-klachten-dan-voor-cor/

Mijn visie

Ik heb voor dit artikel gekozen omdat dit bij mij ook al is opgevallen dat er meer jongeren kampen met negatieve gevoelens. Dit wordt nog duidelijker als je effectief voor de klas staat. Daarom heb ik ook gekozen over dit artikel een interview te gaan afnemen bij mijn ex-klastitularis van het derde.

Het valt op dat jongeren meer moeite hebben met autoriteit binnen de klas. Dit komt voornamelijk doordat ze twee jaar lang te vrij zijn geweest. Zelfs het school heeft hen te 'vrij' gelaten door sneller diploma's uit te delen. Als we nu cijfers gaan erbij halen worden aanzienlijk meer B- en C-attesten uitgedeeld dan de twee afgelopen jaren. 

Daarnaast kunnen leerlingen gewoonweg moeilijker mee omdat ze meer moeite hebben om zich te kunnen concentreren. Ze hebben de afgelopen twee jaar bijna geen tegenslag gekend op schools vlak en nu moeten ze terug meedraaien op het normale tempo. Voor velen is dit heel moeilijk. Dit zorgt er dan weer voor de leerlingen onzekerder worden over zichzelf, want alles loopt veel stroever. Door die onzekerheid kampen meer leerlingen met depressieve gevoelens.

Daarom vind ik dat scholen zouden daarom enerzijds een opvangnet moeten klaar hebben om deze leerlingen te kunnen begeleiden zodat ze niet volledig wegzinken in de dieptes van hun donkere gedachten en anderzijds zouden ze hen terug moeten klaarstomen om mee te draaien op het niveau van voor de crisis. Het is namelijk belangrijk dat we leerlingen niet gaan bepamperen, we moeten hen gaan begeleiden vanuit de behoeftes van elke individuele leerling.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.